Zagadki nie tylko bawią, ale przyczyniają się do poznawania i rozszerzania wiadomości, zaciekawiają, skłaniają do obserwacji otaczającego świata, rozwijają umiejętności twórcze. Przyczyniają się do kształtowania prawie wszystkich operacji myślowych (analiza, synteza, porównywanie, klasyfikowanie, uogólnianie). takze pamięci, uwagi, spostrzegawczości i wyobraźni. Kształtują procesy motywacji i emocji u dzieci. Odgadywanie ich sprawia uczniom wiele radości, przyjemności i satysfakcji.
Scenariusz pracy wyrównawczej z uczniem klasy pierwszej (szkoła podstawowa)
Temat: Rozwiązywanie zagadek. Cele dydaktyczne: utrwalanie i poszerzanie wiadomości o przedmiotach, poprzez rozwiązywanie zagadek podkreślających charakterystyczne cechy danych przedmiotów; - rozwijanie myślenia dywergencyjnego i konwergencyjnego poprzez tworzenie skojarzeń na podstawie doznań wzrokowych, słuchowych, smakowych; - rozwijanie aktywności twórczej podczas układania i rozwiązywania zagadek w powiązaniu z posiadaną wiedzą; - nabywanie takich cech jak; wiara we własne siły, pewność siebie. Przewidywane osiągnięcia - umiejętności ucznia: - potrafi samodzielnie rozwiązać zagadkę; - potrafi samodzielnie ułozyć zagadkę; - potrafi wykorzystać rekwizyty do ułozenia zagadki; - wymienia skojarzenia do wysłuchanej zagadki; - skutecznie komunikuje się i słucha z uwagą nauczyciela; - właściwie interpretuje treść zagadki; - układa pytania pomocnicze w razie potrzeby; - wykazuje pomysłowość podczas rozwiązywania i układania zagadek; - rozwija słownictwo, stosuje zgromadzone. Pomoce: naturalne okazy, ilustracje (zaleznie od tego, co nauczyciel jest w stanie zgromadzić)
Przebieg zajęcia:
I Zaangazowanie. Przedstawiam gościa - Beatkę, bohaterkę ksiązki M. Kownackiej pt."Wesołe przedszkole" (Zagadki dla Beatki), która bardzo lubi rozwiązywać zagadki. Uczeń wie, ze kiedy odwiedza nas Beatka to na pewno będzie rozwiązywał zagadki. II Uczeń słucha zagadek - propozycji podawanych przez nauczyciela (w ramach mozliwości udziela odpowiedzi, wskazuje na okaz, ilustrację, przedmiot itd.). PROPOZYCJE 1.- Co trzeba nałozyć na siebie gdy jest nam zimno? (pasek, wianek,sweter) - Co musimy mieć gdy chcemy kupić lizaka? (torbę, pieniądze, pasek) - Kogo nalezy wezwać, gdy pali się dom? (policjanta, strazaka, listonosza) 2. Proszę odgadnąć i wskazać. - rzucana, kopana i zawsze lubiana; - zółte i białe w skorupce całe; - potrzebna do picia, konieczna do mycia. 3. Co to jest? - czerwone i okrągłe ( jabłko,pomidor, rzodkiewka); - małe i twarde (klocek, orzech, kasztan); - zielone i jadalne ( gruszka, cukierek, ogórek). 4. Posłuchaj zagadek i dopowiedz. - krowa jest duza, a mysz ...... - wieza jest wysoka, a domek ..... - węgiel jest czarny, a bałwan ...... - lód jest zimny, a ogień ..... 5. Co robimy: - gdy nadejdzie noc (opalamy się, śpimy, stoimy); - gdy jesteśmy głodni (śmiejemy się, rysujemy, jemy); - gdy jesteśmy w kinie ( kupujemy, oglądamy, bawimy się). 6. Jakie widzisz kolory? (zamknij oczy) - węgiel rozsypany na śniegu; - lody czekoladowe z bitą śmietaną; - prosiątko umazane błotem. 7. Dokończ zdania. - blisko mieszka krowa co nam daje mleko, a słoń i zyrafa mieszkają ....... - smutno jest mi smutno, sam się bawię w koło, a gdy przyjdą dzieci będzie mi ...... - w nocy jest ciemno, a w dzień ..... - latem jest ciepło, a zimą ..... 8. Co wiesz o zwierzętach. - czy koty mają wąsy? - czy psy poptrafią miauczeć? - czy wróbel ma skrzydła? - czy zaba umie fruwać? - czy słoń to zwierzątko domowe? 9. Co tutaj nie pasuje? - łyzka, widelec, nóz, klocek; - jabłko, pomidor, gruszka, klocek; - trzy zółte klocki, jeden czerwony. 10. Co by było gdyby; - nie było znaków drogowych? - wszystkie dzieci miały takie same imiona? - ludzie mieli skrzydła? - ciągle była noc? 11. Odpowiedz na pytania; - dlaczego nie mozna przejechać rowerem przez rzekę? - dlaczego nie mozna podnieść domu? - dlaczego nie mozna bawić się na ulicy? - dlaczego nie mozna palić w lesie ogniska? 12. Czy tak moze być: - ptaszek na obcych szczeka, gdy widzi ich z daleka; - myszkę wzięła ochota, aby nastraszyć kota; - słoń głośno zapiał, az kogut się za uszy złapał. III Przekształcanie. Uczeń intensywnie pracował. Kolejnym krokiem było obejrzenie kilku przedmiotów, ja omawiam jeden z nich np. jest czerwone, okrągłe, zjadamy je? Uczeń wskazał rekwizyt, który opisywałam. Zaproponowałam, aby sam spróbował wymyśleć zagadkę, wykorzystując zgromadzone przed nim przedmioty. IV Prezentacja. Zachęcam ucznia do zaprezentowania zagadki, którą wymyślił - ja odgaduję. V Refleksja. Wspólnie próbowaliśmy określić, które zagadki były trudne, a które łatwe, które miałby ochotę jeszcze rozwiązywać.
Autorefleksja. Powyzszy scenariusz wykorzystałam do pracy z całą klasą, uczniowie bawili się fantastycznie, stawiane im zadania rozwiązywali nie zwykle twórczo. Zagadka ujęta została nie w sposób tradycyjny, przedstawiłam jej róznorodność, inność, odmienność.
mgr Małgorzata Frymus nauczyciel nauczania zintegrowanego Szkoła Podstawowa w Chwarstnicy
|